Blogs

Black Friday Blog van een Professional Organizer

Een inkoppertje is natuurlijk: “Koop niet wat je niet nodig hebt of niet gaat gebruiken”. Ik voeg daar graag nog aan toe: “Heb je er opbergruimte voor?”. Does it Spark Joy? En om deze alinea af te sluiten: ‘heb je er voldoende financiële middelen voor?/ Is het z’n geld waard?’.

Wat ik zo bijzonder vind aan die online prijzen is dat ze fluctueren, oftewel gedurende het jaar kost hetzelfde product meer of minder. Zo heb ik op een online verlanglijstje een puzzelmat staan. Dat ruimt die puzzel tussentijds zo fijn op als de tafel vrij moet zijn om te gaan eten, maar ik wil hier niet teveel voor betalen. Laatst stond hij voor € 12,99 en 20% korting, dus die is van mij, dacht ik. Vervolgens liep ik tegen verzendkosten aan…. Ik moest voor minimaal € 20,- kopen. Ik kon zo gauw niet verzinnen wat we nog nodig hadden en heb het dus laten gaan.

Nu staat dezelfde puzzelmat online voor € 14,99. Niet eens een B.F. aanbieding! No way dat ik hem dan ga kopen, ook al is het verschil maar 2 euro. Ik vind de verhouding product-prijs gewoon teveel. Noem mij dan maar een zeikerd.

Ik probeer dat gat meestal op te lossen met een gebruiksproduct. Iets wat hier standaard op gaat zoals opzetborstels voor de Oral B, tandpasta, dagcrème. Maar je kunt natuurlijk ook even spieken op de verjaardagskalender. Misschien een leuk verjaardagscadeautje erbij?

Voor mij en mijn gezin heb ik altijd mijn lijstje bij de hand. Als ik dan iets zie wat ik graag zou willen hebben, voor Moederdag bijvoorbeeld, dan schrijf ik dit op. Vraagt iemand wat mijn wensen zijn, dan heb ik tenminste een zinnig antwoord. Voor de kids maak ik een digitaal lijstje op Lijstje.nl. Super handig! Maar ik dwaal af van de Zwarte Vrijdag.

Black Friday komt over uit Amerika en wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Lang leve Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Black_Friday

Best grappig eigenlijk dat we massaal met z’n allen gaan inslaan. Ik zie toch veel dingen met 20% korting, die in de regel wel vaker per jaar in de aanbieding zijn. En wat denk je van NA Sinterklaas en NA de Kerst. Ook dan is er vaak nog eea in uitverkoop hoor.

Kijk zonder twijfel zitten er pareltjes van aanbiedingen tussen, maar ondertussen schreeuwt de reclame je tegemoet en wij massa consumenten vallen daar nu eenmaal voor.

Mocht je toch voor de verleiding gaan, hier nog wat tips:

  • ‘one in, one out’ voorkomt dat jouw huis overvol raakt en je kasten erbij moet kopen om alles in op te bergen
  • Begin ruim van tevoren, oeps nu te laat, met opruimen. Je zult versteld staan van de spullen die je nog hebt waarvan je niet wist dat je ze had! Misschien heb je toch meer dan je dacht…
  • Kijk even objectief naar jouw betaalrekening. Salaris is net gestort dus kassa! HO STOP! Hou jij na je geld ook altijd een stuk maand over? Ga budgetteren en sparen voor dat ene item. Geeft ook meer voldoening.

Tenslotte wil ik nog even aangeven dat het ook anders kan. Met aandacht voor duurzaamheid. Green Friday rukt op: https://nieuws.nl/economie/20211124/alternatieven-voor-black-friday-winnen-terrein/

Ik zal je niet langer ophouden, dan kun je verder met (wat bewuster) shoppen 😉 Goed weekend alvast!

25-11-2021

*****************************************************************************************************************************

KonMarie-methode vs JOUW-methode

Tidying up with Marie Kondo’ op Netflix. Heb jij hem al gezien?

Zij is ook Professional Organizer en heeft haar eigen methode ontwikkeld om mensen te helpen ont-spullen.

Super leuk om op deze manier aan de wereld te laten zien wat wij doen en wat dit kan betekenen in iemands leven.

Zelf volg ik niet één methode, maar ga ik graag in gesprek om een methode op maat af te stemmen. Voor de één werkt het om alles op één hoop te gooien zoals bijvoorbeeld kleding, maar wanneer het zoveel is dat je het niet in één sessie kan afronden kan het heel naar voelen als ik vervolgens zeg dat de tijd om is en weg ga.

Wat ik heel mooi vind is dat Marie K. heel eervol en respectvol omgaat met spullen. Voor het bedanken van alle spullen ben ik misschien wat te nuchter, maar het bewustzijn voor wat we hebben en dat we hier dankbaar voor mogen zijn vindt ik erg mooi.

Je kunt ook beginnen aan de voorkant. We leven in een consumptie maatschappij en het mag allemaal best een tandje minder. Vraag je zelf voordat je iets aanschaft af of je het echt nodig hebt, waar je het voor gaat gebruiken, waar berg je het op en wordt je er blij van. Je zult merken dat wanneer je meer weloverwogen beslissingen maakt je minder snel rommel in huis ervaart.

De boodschap van dit verhaal: koop bewust, wees dankbaar en ook voor jou is er een methode die bij jou past.

Kan ik je helpen om jouw methode te ontdekken neem dan contact met mij op.