hoe werkt een Professional Organizer?

‘En hoe werkt dat dan?’

Professional Organizer is nou niet een beroep waarvan je dagelijks hoort. Steeds meer mensen weten wel wat het ongeveer inhoud door programma’s op tv als ‘Jouw huis op orde’ of van Netflix met Marie Kondo en The Home Edit. Wanneer ik zeg dat ik ‘opruimcoach’ ben rijzen er een hoop vragen van de andere kant. En altijd komt de vraag ‘Hoe werkt dat dan?’. Met deze blog wil ik de meest gestelde vragen beantwoorden en hoop ik jullie nieuwsgierigheid te bevredigen.

Wanneer iemand vraagt wat ik voor werk doe en ik zeg ‘ik ben Professional Organizer’, krijg ik meestal een hele enthousiaste reactie terug. ‘Oh, wat leuk!’ is dan de eerste reactie. Vervolgens zie je mensen nadenken over hun eigen situatie en regelmatig krijg ik dan te horen: ‘Nou die kan ik ook wel gebruiken’. En altijd komt de vraag ‘En hoe werkt dat dan?’.

Hulpvraag

Voordat je aan mij denkt is er vaak iets aan de hand. Thuis of op het werk loop je tegen zaken aan (figuurlijk of letterlijk) die frustratie en zelfs stress geven. Ik zal een aantal voorbeelden geven van mijn cliënten en hun vragen waarmee ze naar mij toe kwamen:

Met je handen in het haar
met mijn handen in het haar
  • ik weet niet waar ik moet beginnen met opruimen, het is teveel en ik kan het niet overzien
  • ik ruim wel op, maar na een week is het weer ontploft. Wat ik doe werkt niet
  • ik moet alles alleen doen en iedereen laat alles maar slingeren. Ik blijf het zeggen
  • ik weet niet hoe ik het moet opruimen, ik heb al van alles geprobeerd. Ik doe maar wat
  • ik weet niet hoe ik mijn financiële administratie op orde krijg. Dit deed mijn man altijd
  • ik vergeet altijd wat, kom vaak te laat en kan moeilijk keuzes maken. Ik wil meer overzicht
  • ik wil ruimte maken, maar heb moeite met loslaten van de emotionele spullen
  • ik kan niet kiezen, daardoor doe ik alles half en blijft het liggen. Prioriteiten stellen vind ik moeilijk
  • ik ga verhuizen en het liefst stop ik alles in een doos, maar ik zou eigenlijk eerst moeten opruimen
  • ik geef meer uit dan wat er binnen komt en het lukt mij niet om een financieel overzicht te krijgen
  • ik wil mijn kind leren op te ruimen, ik struikel over het speelgoed. Zelf ben ik er ook niet goed in

Reden

De reden dat iemand hulp nodig heeft is erg uiteenlopend. Van ‘ik heb nooit geleerd hoe’ tot ‘er is iets gebeurd waardoor ik het niet kan overzien’ of er is sprake van een beperking. Heel concreet werk ik met cliënten die net als ik ZZP-er en moeder zijn en het overzicht even niet hebben. Of bijvoorbeeld cliënten die weduwe/weduwnaar zijn geworden en een steuntje in de rug nodig hebben als het gaat om opruimen of de financiële administratie. Ook zijn er cliënten met NAH (niet aangeboren hersenafwijking) of ADHD.

Eigenlijk komt iedereen in zijn leven wel eens in de positie dat je mij kan gebruiken. Iedere nieuwe levensfase is een moment om even te bekijken of alles nog op orde is of dat er aanpassingen nodig zijn. Soms lukt dat niet alleen. Hoe fijn is het dat je hierbij hulp kunt inschakelen! Gelukkig zijn er Professional Organizers door heel Nederland te vinden.

Intake

Er is een hulpvraag en vervolgens neem je contact met mij op. De eerste stap naar een positieve verandering! We maken dan een afspraak voor een intakegesprek bij jou thuis.

samenwerking

Tijdens dit gesprek gaan we wat dieper in op de vraag en wat je zou willen bereiken. Afhankelijk van de vraag gaan we ook samen even kijken waar het om gaat (de kamer of het hele huis). Het is op dat moment voor mij nog niet mogelijk om te zeggen hoe lang een traject gaat duren. De één gaat met mij erbij als een speer omdat ze zo blij zijn met een steuntje in de rug. Die moet ik soms zelfs afremmen en wijzen op een plaspauze. De ander heeft wat langer nodig omdat spullen een verhaal of herinnering naar boven halen. Alles is goed. Er is niet één manier. We gaan samen in de werksessies aan de slag om JOUW manier te achterhalen. Dat is naar mijn idee de sleutel naar een lange termijn oplossing.

Dus na de intake krijg je van mij een samenvatting en een offerte voor een eerste afspraak. Ga je akkoord dan gaan we aan de slag!

Werksessies

We plannen onze afspraken in overleg. De één wil iedere week, maar om de week of eens per maand kan natuurlijk ook. Ik kom tijdens een afspraak voor minimaal 2 uur en maximaal 4 uur. We stemmen aan het begin van de afspraak af hoe het met je gaat die dag en wat het doel is voor deze afspraak. Ik werk graag met wekkers en deze zet ik dan tussendoor voor het evalueren van het einddoel en plas/eet/drinkpauzes. Zo houden we focus op het doel en verlies je jezelf niet uit het oog. Want ja als je lekker bezig bent wil je jezelf nog wel eens (ongemerkt) tot het uiterste drijven omdat je het af wilt maken.

Open communicatie is noodzakelijk voor onze samenwerking. Meestal gaat dit vanzelf, maar ik wil dit graag benadrukken. Het gaat ten slotte om jou.

Hoe veel afspraken we maken stemmen we samen af. Ben je goed in ‘huiswerk’ tussendoor dan ben ik veel minder nodig. Dan ben ik een ‘opstarter’, ‘adviseur’ of ‘fine-tuner’ wanneer ik kom. Je zit bij mij ook nergens aan vast. Je kunt ieder moment besluiten dat het goed is zo. En dan kom ik bijvoorbeeld na een paar maanden nog eens terug om te evalueren en het systeem dat je hebt samen met mij bij te schaven waar dit nodig is.

Einddoel

Concrete doelen zijn makkelijk te meten. Deze doelen kun je zien, zoals die opgeruimde kamer (opgeruimd houden). Sommige doelen zijn niet tastbaar. Dan gaat het meer over voelen, zoals meer kunnen ontspannen thuis. Tijd voor jezelf nemen om op te laden.

het pad naar succes

Een einddoel kan te groot zijn voor de tijd die wij hebben, bijvoorbeeld om financiële redenen. Wel kunnen we al stappen zetten richting jouw einddoel zodat je weer verder kan. Wanneer je vast zit en niet weet hoe je verder moet voelt dit heel naar. Een (kleine) interventie kan je alweer op jouw pad naar jouw einddoel zetten. Het voelt een stuk beter als je weet waar je naar toe wilt en wat er voor nodig is om daar te komen.

Kosten

Voor de intake betaal je niets wanneer je samen aan de slag wilt gaan. Het kan zo zijn dat je hier na de intake toch vanaf ziet. Dan vraag ik een lager tarief (dan mijn uurtarief) voor de tijd (en vaak ook al tips) die ik je heb gegeven. Mocht ik tijdens of na de intake besluiten dat ik niet de juiste persoon ben voor jouw hulpvraag dan is de intake kosteloos.

Mijn uurtarief is opgebouwd uit jaren van studie, kennis en ervaring. Als professional acht ik het noodzakelijk om te blijven ontwikkelen en hier investeer ik in. Dit werkt automatisch door naar jou/mijn cliënt.

Mijn facturen stuur ik per afspraak of per maand afhankelijk van het aantal afspraken dat we in één maand plannen. Dit stemmen we samen af.

Is het voor jou, als particulier, financieel niet haalbaar om mij in te zetten bij jouw hulpvraag geef dit dan aan. Ik vind dat iedereen (die dit wil) recht heeft op hulp en dan kunnen we samen kijken naar een passende oplossing en/of kijken of je misschien in aanmerking komt voor een PGB (Persoons Gebonden Budget) via de gemeente.

Tenslotte wil ik nog even wijzen op de vervoerskosten. Binnen de gemeente Westland reken ik geen vervoerskosten. Woon je daar buiten dan reken ik deze wel van deur tot deur. Wanneer ik een stukje om moet rijden om voor jou langs de kringloop of milieu straat te rijden dan doe ik dit graag en bereken ik geen extra kilometers. Hier alle tarieven op een rijtje.

Succes!

Iedere stap in jouw ontwikkeling, hoe klein ook, mag beloond worden. Vier jouw successen. Dit is iets wat ik keer op keer zal benadrukken tijdens onze samenwerking. Deze stap is essentieel om positief te veranderen.

Mijn persoonlijke succes ervaar ik als ik zie dat jij stappen zet die voor jou werken, als ik de lichtjes in je ogen zie gloeien van jouw eigen succes en inzichten, wanneer ik hoor wat je allemaal gedaan hebt in mijn afwezigheid, wanneer we onze sessies beëindigen omdat jij zelf verder kan.

Success go get it

Of je nu zelf aan de slag gaat, besluit mij of een ander in te huren voor hulp. Ik wens je alle succes! Ik heb bewondering voor iedereen die besluit te werken aan persoonlijke groei.

Vragen?

Als laatste heb ik een vraag aan jou: ‘Zijn jouw vragen beantwoord?’ Is het antwoord nee dan nodig ik je van harte uit om mij te bellen of mailen en dan beantwoord ik graag jouw vraag!